-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48712 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

قرآن دروغ را گناه بزرگ ميداند و زندگي انسان بدون دروغ نميچرخد توضيح دهيد؟

إِنَّمَا يَفْتَرِي الْكَذِبَ الَّذِينَ لاَيُؤْمِنُونَ بِ ئ‹َايَـَتِ اللَّهِ;(نحل،105) كساني دروغ ميگويند كه به آيات الهي ايمان ندارند. دروغ نه تنها گناه كبيره است بلكه كليد همه بديهاست امام حسن عسكريفرمود: اگر همه زشتيها در خانه باشد كليد آن دروغ است.(ميزان الحكمة، ج 8، ص 344.)

با اين حال يكي از مشكلات اخلاقي جامعه، دروغگويي است كه عوامل و انگيزههاي مختلفي دارد كه از نظر روايات كم ارزشي و سبكي روحي از عوامل اين كار است و اين كه جامعه پر از دروغ است براي انسان مجوز نميشود كه دروغ بگويد. به تعبيري شيوع و همگاني بودن گناهي، باعث جواز آن نميشود و انسان مؤمن بايد سعي كند اولاً محيط را عوض كند و درثاني اگر قدرت بر تغيير محيط و شرائط ندارد خود را حفظ كند و از محيط رنگ نپذيرد، با اين همه اگر در شرائطي قرار گرفت كه واقعاً ميبايست مطلب خلاف واقعي بگويد بايد توريه نمايد يعني با قصد راست، طرف مقابل را در برداشت ديگري بيندازد مثلاً ميپرسد: فلاني اينجا نبود با اشاره و قصد جاي خالي اتاق بگويد، خير اينجا نبود و طرف فكر كند در خانه نبوده.(ميزان الحكمة، ج 8، ص 356.)

ولي بايد توجه داشت خيلي از جاها تصور خيالي و باطل باعث اين كار ميشود و زندگي انسان در گرو راست بهتر ميچرخد تا دروغ. و بايد اين تصور باطل و خيالي را شكست و تجربه كرد تا ديد كه رونق و فروغ زندگي بسته به راستگويي است، در عين حال در برخي از موارد گفتن دروغ جايز است و اشكالي ندارد كه يكي از موارد آنجاست كه بخواهيم بين دو نفر، اصلاح كنيم براي اصلاح رابطه دو نفر، گفتن دروغ اشكالي ندارد.

امام صادق ميفرمايد: خدا، دروغ به خاطر، اصلاح را دوست دارد.(ميزان الحكمة، محمدي ري شهري، ج 8، ص 355.)

عالم رباني ملا احمد نراقي در كتاب شريف معراج السعاده دربارة راه خلاصي از دروغ ميفرمايد: و طريقة خلاصي از آن، اين است كه پيوسته آيات و اخباري كه در مذمّت دروغ رسيده است را در نظر بياورد و به خاطر داشته باشد و بدان كه دروغ گفتن، باعث هلاكت ابدي و عذاب اخروي است; پس از آن ملاحظه كن كه هر دروغگويي از نظرها ساقط، و در ديدهها خوار و بياعتبار است و كسي به سخن او اعتنا نميكند، و پست و ذليل و خوار ميگردد.(معراج السعادة، ملا احمد نراقي، ص 578ـ579، نشر هجرت.)

البته شما ميتوانيد براي خود تنبيهها و تشويقهايي در نظر بگيريد، مانند آن كه عهد كنيد كه اگر مرتكب دروغ شديد، خود را از خوردن چيزي كه به آن علاقه داريد و در دسترس شما هم هست محروم كنيد تا به اين وسيله در خاطر شما بماند و كمكم بر اين صفت بد غالب شويد.

ان شأاللّه با توكّل بر خداوند متعال و ياري او پس از مدّتي اين عادت از شما برطرف ميشود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.